ماهو الريسبي أو Recipe بالانجليزي وفوائده

ريسابي

لو عاوز تفتح مطعم أو كافيه لازم يكون عندك الريسبي بتاعك وهو عبارة عن كارت أو شيت اكسيل بيبقي موجود فيه

١-إسم الصنف اللي هتقدمه (مثلا قهوة فرنساوي)

2-مكونات الصنف بالكمية أو الوزن ( قهوة ١٠ جرام ،لبن ١٢٠مللي,سكر ٣٠ جرام)

3-ممكن كمان تضيف زمن التحضير

طب فائدة الريسبي ايه ؟

تخيل دلوقتي انت صاحب كافيه وجبت كيلو بن ب٣٠٠ جنيه مثلا وجبت كيس سكر ب ١٠ جنيه وجبت علبة لبن ب ١٥ جنية طب هحسب ازاي تكلفة فنجان القهوة الفرنساوي ؟طب لما أسلم اللي واقف علي البار الحاجات دي مفروض يطلع منها كام فنجان عشان اقدر احاسبه ؟واقدر امسك اي إهمال سواء بقصد او من غير قصد ؟

وعلي رأي المثل (اللي يحسب الحسابات في الهنا يبات) عشان تعرف كل ده قدم علي كورس حسابات التكاليف اونلاين علي موقع أتعلم اونلاين من الرابط ده https://bit.ly/34Twkhe

Leave a comment